سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دانشگاه های خصوصی مورد تایید وزارت بهداشت در ترکیه

دانشگاه های خصوصی مورد تایید وزارت بهداشت در ترکیه

دانشگاه های ترکیه به دلیل نزدیکی به ایران و سطح کیفی بالا خاستگاه ادامه تحصیل بسیاری از دانشجویان ایرانی هستند. دانشگاه های ترکیه را می توان در دو دسته دولتی و خصوصی طبقه بندی کرد و سطح کیفی، هزینه، قابلیت معادل سازی مدرک و … در دانشگاه های مختلف متفاوت است. به منظور کسب اطلاعات بیشتر در خصوص دانشگاه های خصوصی ترکیه مورد تایید وزارت بهداشت تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

معرفی دانشگاه های خصوصی مورد تایید وزارت بهداشت ایران در ترکیه

پیش از معرفی دانشگاه های خصوصی مورد تایید وزارت بهداشت در ترکیه، این سوال مطرح می گردد که اگر دانشگاهی مورد تایید وزارت بهداشت نباشد، دانشگاهی بدون اعتبار است؟ هر ساله وزارت بهداشت لیستی از دانشگاه های معتبر جهان را در لیست خود ارائه می دهد، در این لیست تعدادی از دانشگاه های معتبر ترکیه نیز وجود دارد. این دانشگاه ها در تعامل با دانشگاه های اروپایی و آمریکایی هستند و درجه علمی بالاتری دارند. در صورتیکه دانشگاهی در لیست وزارت بهداشت نباشد این به معنای بی اعتباری دانشگاه نیست و تنها درجه اعتبار دانشگاه در مقایسه با دانشگاه های موجود در لیست وزارت بهداشت کمتر خواهد بود. دانشگاه هایی که در لیست وزارت بهداشت قرار دارند دارای این مزیت هستند که افراد در هر رشته و هر مقطعی مدرکی بگیرند، مدرک آنها قابلیت معادل سازی در داخل کشور را خواهد داشت، لذا افرادی که تمایل برگشت به داخل کشور را دارند می بایست در دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت تحصیل نمایند. نکته دیگر آن است که افرادی که تمایل به تحصیل در رشته های پزشکی، داروسازی، دندانپزشکی و پیراپزشکی را دارند می بایست در دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت تحصیل نمایند تا مدرکی با قابلیت معادل سازی داشته باشند و دانشجویانی که قصد تحصیل در رشته های فنی و مهندسی و هنر را دارند می بایست در دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم تحصیل نمایند تا مدرک آن ها در داخل کشور قابلیت معادل سازی داشته باشد.

از جمله دانشگاههای خصوصی ترکیه مورد تایید وزارت بهداشت می توان به دانشگاه های زیر اشاره کرد:

  • دانشگاه کوچ یا Koc University
  • دانشگاه باهچه شهیر یا Bahçe?ehir University
  • دانشگاه باشکنت Ba?kent University
  • دانشگاه یدی تپه Yeditepe University
  • دانشگاه آجی بادام Ac?badem University
  • دانشگاه آیدین استانبول
  • دانشگاه مدیپول استانبول

دانشگاه های ترکیه را می توان در دو دسته دولتی و خصوصی طبقه بندی کرد. دانشگاههای دولتی همراه با آزمون ورودی بوده و شرایط خاصی برای پذیرش دارند، اما دانشگاه های خصوصی اغلب سوابق تحصیلی افراد را ملاک پذیرش قرار می دهند. برخی از دانشگاه های خصوصی جهت پذیرش افراد در رشته هایی خاص شرط سن و معدل خواهند داشت. هزینه تحصیل در دانشگاه های دولتی به مراتب پایین تر از دانشگاه های خصوصی ترکیه است، البته دانشگاه های خصوصی برای دانشجویان ممتاز شرایط ویژه ای را در نظر گرفته و با استفاده از بورسیه های تحصیلی هزینه تحصیل برای این افراد را نیز به حد قابل توجهی کاهش می دهد.

پذیرش در دانشگاه های خصوصی مورد تایید وزارت بهداشت در ترکیه

متقاضیان تحصیل در دانشگاه های خصوصی ترکیه مورد تایید وزارت بهداشت(تحصیل در ترکیه) در ابتدا می بایست رشته و دانشگاه مورد نظر خود را انتخاب کنند. متقاضیان می بایست این نکته را در نظر داشته باشند تا در صورت بازگشت به ایران حتما در دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت تحصیل نمایند تا دارک آنها قابلیت معادل سازی داشته باشد. به منظور پذیرش در دانشگاه های خصوصی مورد تایید وزارت بهداشت، متقاضیان می توانند فرایند زیر را طی نمایند:

  • انتخاب رشته مورد نظر: متقاضیان تحصیل لازم است تا با در نظر گرفتن فاکتورهای مختلفی مانند سطح شغلی، میزان درآمد، علاقه، روحیه و … رشته مورد نظر خود را انتخاب کنند.
  • تهیه لیستی کامل از دانشگاه های خصوصی مورد تایید وزارت بهداشت: افراد می توانند از لیست دانشگاه های بالا که مورد تایید وزارت بهداشت است استفاده نمایند.
  • ارسال درخواست: متقاضیان تحصیل در دانشگاه ها می توانند به سایت رسمی دانشگاه ها مراجعه کرده و مدارک مورد نیاز جهت پذیرش خود را ارسال نمایند.
  • آزمون گزینش: دانشگاه های خصوصی آزمون ندارند و پس از تایید سوابق تحصیلی افراد را جهت ادامه تحصیل انتخاب می کنند اما برخی از دانشگاه ها آزمون گزینشی دارند و افراد جهت حضور و ادامه تحصیل در دانشگاه پس از تاییدیه اولیه مدارک می بایست در آزمون ورودی و گزینشی خود دانشگاه نیز شرکت نماید. اغلب این آزمون ها آزمون هایی مهارتی، روانی و هوش خواهد بود.
  • نهایی کردن ثبت نام: بعد از قبولی در آزمون های گزینشی و تایید مدارک و سوابق تحصیلی متقاضیان، لازم است تا افراد هزینه و شهریه ثبت نام را پرداخت کرده و از این طریق در دانشگاه ثبت نام کرده و حضور خود در دانشگاه را قطعی نمایند.
  • از جمله مدارک لازم که افراد ضمن ارسال درخواست به دانشگاه ها می بایست به آن ها ارسال نمایند می توان به مدارکی چون دیپلم ترجمه شده افراد، ریز نمرات سه سال آخر تحصیلی افراد، رزومه تحصیلی، توصیه نامه، انگیزه نامه، پاسپورت معتبر و عکس افراد اشاره کرد. مدارک مربوط به مهارت در زبان ترکی و زبان انگلیسی برای پذیرش در برخی از دانشگاه ها لازم است.

    متقاضیان تحصیل در دانشگاه های خصوصی ترکیه مورد تایید وزارت بهداشت جهت مشاوره و انجام فرایند ثبت نام می توانند از شرکت ها و مشاورانی زبده و متبحر در این زمینه بهره بگیرند. یکی از بهترین آکادمی ها که کار مشاوره و ثبت نام دانشجویان در دانشگاه های ترکیه را انجام می دهد آکادمی سایا است. گروه سایا با اخذ نمایندگی از گروه متروپل ترکیه سال ها است که به خدماتی چون مشاوره و اعزام دانشجو به ترکیه جهت ادامه تحصیل اقدام می کند. علاوه بر این موارد اخذ اقامت، شهروندی ترکیه، رزرو خوابگاه دانشجویی، اجاره خانه و سوییت، افتتاح حساب بانکی و … از دیگر خدمات ارائه شده از سوی گروه سایا است.

    هزینه تحصیل در دانشگاه خصوصی تایید وزارت بهداشت ایران در ترکیه

    هزینه های تحصیل در دانشگاه های خصوصی ترکیه مورد تایید وزارت بهداشت در رشته ها، مقاطع و دانشگاه های مختلف متفاوت است. همچنین هزینه تحصیل به زبان انگلیسی یا ترکی نیز متفاوت خواهد بود و هزینه تحصیل به زبان ترکی پایین تر از هزینه تحصیل به زبان انگلیسی است. هزینه تحصیل در دانشگاه باهچه شهیر مورد تایید وزارت بهداشت مطابق جدول  زیر است: